Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Groepsfoto toestemming alléén voor webpagina op axioncontinunl

Leerafdeling De Splint Domstate

In revalidatiecentrum Domstate hebben alle inspanningen het doel dat de revalidant het leven weer zo goed mogelijk en zo snel mogelijk kan oppakken zoals voorheen. De therapie, zorgverlening, dagelijkse activiteiten en gastvrije omgeving zijn onderdelen van die inspanningen.

Revalidatieafdeling Domstate 5/6 is gespecialiseerd in oncologische revalidatie. Op deze afdeling verblijven revalidanten met een oncologisch ziektebeeld of een ziektebeeld dat niet onder een specialisme valt.

De nieuwe leerafdeling

Het uitgangspunt van het nieuwe leerklimaat is dat opleiden onlosmakelijk verbonden wordt aan het verlenen van zorg. Daarvoor verandert de ‘afdeling Domstate 5/6 waar studenten worden opgeleid’ in de leerafdeling De Splint (Samenwerken Positief Leerafdeling Innovatie Nieuwsgierig Team).

AxionContinu is een leerbedrijf. Om ook zorg te kunnen verlenen in de toekomst is het belangrijk om studenten op te leiden en ervaring op te laten doen in een 'echte' zorgomgeving. Alle studenten worden begeleid door vaste medewerkers op de afdeling, die altijd aanwezig zijn.

De kenmerken van de leerafdeling zijn o.a.:

  • Het gaat om echte patiënten (authentieke werkomgeving)
  • Studenten hebben de verantwoordelijkheid voor de werkprocessen (actief betrokken)
  • Studenten zijn boventallig (ze zijn er om te leren en zijn geen vervangend personeel)
  • Er wordt van elkaar geleerd (groepsleren)

Met name de authentieke werkomgeving zorgt ervoor dat studenten professionele competenties of complexe vaardigheden kunnen ontwikkelen. In die betekenisvolle leeromgeving leren ze namelijk kennis, vaardigheden en houding/gedrag te combineren binnen het uitvoeren van hun toekomstige beroepstaken

Lees meer Lees minder

Vanaf het eerste moment voeren de studenten vrijwel alle handelingen zelf uit. De rol van de werkbegeleiders is daarin essentieel: werkbegeleiders passen hun begeleiding aan op wat een student op dat moment aankan op basis van voorkennis en ervaring. Wanneer een student voor de eerste keer een handeling uitvoert, is de werkbegeleider aanwezig voor stap voor stap begeleiding. Als de student de handeling een aantal keer heeft uitgevoerd, is er steeds minder begeleiding nodig (scaffolding). Op die manier vindt er een geleidelijke opbouw in complexiteit plaats en wordt een student steeds zelfstandiger.

Doelstellingen leerafdeling

Het streven is de kwaliteit van Ieren en ontwikkelen op Domstate 5/6 te optimaliseren met daarbij aandacht voor voldoende opleidings- en begeleidingscapaciteit, zonder in te boeten op de kwaliteit van de geleverde zorg. Daarnaast is het streven een fijne werkplek te bieden voor de huidige professionals, waarin ze zelf ook kunnen blijven leren en ontwikkelen. Waardering, veiligheid, structuur, maatwerk, binden en boeien en elkaar vinden staan daarbij centraal.

De doelstellingen zijn:

  • Het bieden van een aantrekkelijke leer- en werkomgeving voor studenten en zorgprofessionals.
  • Het ontwikkelen van een omgeving waarin studenten en zorgprofessionals worden uitgedaagd tot continu leren.
  • Het creëren van een leer- en werkomgeving waarin zorgprofessionals tijd en aandacht hebben voor het begeleiden van studenten binnen een passende begeleidingsverhouding.
  • Het vergroten van de zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en motivatie van jonge zorgprofessionals.